太田述正コラム#3663(2009.11.23)
<皆さんとディスカッション(続x666)>

<元理髪師>

 <コラム#3601「除去主義(その2)」を読み>ました。

 ・・・無料マガジン読ませていただいております。ありがとうございます。
 さて、本文中

≫ピノチェト時代のアルゼンチン人≪(コラム#3601。太田)

とありますが、チリ人の誤りではないでしょうか?
http://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%94%E3%83%8E%E3%83%81%E3%82%A7%E3%83%88

<太田>

 おっしゃる通りです。
 さっそくブログ、直しました。

<ΔΔΒΒ>(「たった一人の反乱」より)

 アメリカ映画の大プロデューサーも全員ユダヤ人だね。<(コラム#3661参照)>
 ルイス・B・メイヤー、ワーナーブラザーズ、サミュエル・ゴールドウィン、アーヴィング・タルバーグ、ハリー・コーン、デヴィッド・O・セルズニック、カール・レムリ・・・。

<FUKO>

≫ディスカッションシリーズで私がコピペした記事抜粋のうち、特にあなたが興味深いと思われたものを、(その部分だけ、)気が向かれたら翻訳して私宛お送りいただく、というのはいかがでしょうか。≪(コラム#3661。太田)

 了解しました。
 太田氏が掲載された和訳文はさしずめ、このレベルの訳文を、というプレッシャーであるとお受け止めしました(笑)
 できるだけ精密な訳を提供できるよう精進します。

<太田>

 Take it easy!

<MS>

 太田さん、観察と言語は物理学そのものなので、コラム#3662<「再び人間主義について(その1)」(未公開)>に書かれてあること<・・ニスベットによる、欧米とアジアの「人間の頭の働き」の対比・・>は、よーく、わかります。

 まさに現代物理学は、アングロサクソン、欧州、アジアの三種類の「人間の頭の働き」をうまく組み合わせて発展していると言っても過言ではありません。
 (ニスベットの主張では、欧州とアングロサクソンは区別されていないのが残念ですが。)

 オフ会発表のため、物理学に関して色々思いを巡らしていたところ、パズルの最後の一ピースをうめるかのようなコラムでしたので、感動のあまりついメールを差し上げた次第です。

<太田>

 <特別に>このシリーズ全体<の早版・・コラム#3664と3666>をお送りしておきましょう。
 (更にちょっと手をいれますが、おおむね完成された形になっています。)

<MS>

 続きのコラム、送っていただき、ありがとうございます。

 またまた物理学の本質に通じるものがあり、非常に面白かったです。

 例えば、現象を「諸対象(objects)と論理(logic)」でもってとらえるか、「諸実体(substances)と諸関係(relationships)」によってとらえるかは、シュレディンガーの猫
http://en.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dinger's_cat
における、コペンハーゲン解釈と多世界(Many-worlds)解釈に対応しています!
 詳しいことはオフ会で。

<太田>

 太田コラムのオフ会、大学の公開講座みたいになってきましたね。
 それにしては、参集する市民の数が少ないなあ。

 オフ会に出席される方は↓まで。
http://www.ohtan.net/meeting/

 では、記事の紹介です。

 難民オフリミットの日本のこの恥ずかしい状況を早く何とかしよう。↓

--2008年の難民受け入れ数--

米国: 16,742
フランス: 11,441
ドイツ: 7,853
英国: 7,079
豪州: 1,854
日本: 417
http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8342898.stm

 「<その>淵源がゲルマン文化なのかカトリシズムなのか、その両方なのか、それともそのどちらでもないのかについては検討したことがないので分からないが、・・・反捕鯨・反イルカ捕食論<は>・・・欧州文明とアングロサクソン文明に共通する、人間中心的階層的世界観が連中のビョーキの原因のような気がするなあ。」(コラム#3604)と書いたことに関連する、コラムからの抜粋です。↓

 ・・・Some suggest that human beings but not animals are made in God’s image and hence stand in much closer proximity to the divine than any non-human animal; according to this line of thought, animals were made expressly for the sake of humans and may be used without scruple to satisfy their needs and desires. There is ample support in the Bible and in the writings of Christian thinkers like Augustine and Thomas Aquinas for this pointedly anthropocentric way of devaluing animals.
 Others argue that the human capacity for abstract thought makes us capable of suffering that both qualitatively and quantitatively exceeds the suffering of any non-human animal. Philosophers like Jeremy Bentham, who is famous for having based moral status not on linguistic or rational capacities but rather on the capacity to suffer, argue that because animals are incapable of abstract thought, they are imprisoned in an eternal present, have no sense of the extended future and hence cannot be said to have an interest in continued existence.
 The most penetrating and iconoclastic response to this sort of reasoning came from the writer Isaac Bashevis Singer in his story “The Letter Writer,” in which he called the slaughter of animals the “eternal Treblinka.”・・・
http://www.nytimes.com/2009/11/22/opinion/22steiner.html?ref=opinion&pagewanted=print

 簿記の歴史と簿記のむつかしさ、簿記への抵抗感を描いたコラムです。↓

 ・・・Early pioneers of financial management recognized the inherent anxiety brought on by keeping account books. In the late Middle Ages and Renaissance, accountants received training in family firms that required monk-like self-discipline. In a 1494 treatise, Luca Pacioli of Venice first explained the basic principle of double-entry bookkeeping(複式簿記): the separate calculations of the sums of credits(貸し方) and debits(借り方) had to equal the final account of capital. Pacioli described how merchants lived with the constant tension of having to record all the day’s transactions in a journal, and then rigorously put them into a ledger. Only a trained mathematician could do this, he warned, for it took mental stamina.
 Pacioli’s work circulated widely in Europe in the 16th century. Nonetheless, merchants and governments were slow to adopt good accounting practices.・・・
 Anxiety and fear often undermined the adoption of sound bookkeeping at the highest levels of government. Louis XIV’s famous finance minister, Jean-Baptiste Colbert, was the first professional accountant to take over the administration of a large state. In 1673, he designed a commerce law that required all merchants to keep double-entry books and to sign off on them in the presence of a state auditor. ・・・
http://www.nytimes.com/2009/11/22/opinion/22soll.html?ref=opinion&pagewanted=print

 大英帝国の形成の過程で生じた悲劇的出来事です。
 植民地に連れてこられた男の子達、多くが性的虐待の対象になったみたいね。↓

 ・・・children abandoned by single mothers or impoverished families, placed into institutional care in Britain, then transported across the world, often without parental consent・・・
 ・・・<The scheme> had origins in the early 17th century, when child migrants were shipped across the Atlantic to the Virginia colony. The scheme broadened in the 19th and 20th centuries, with a total of perhaps 150,000 children sent to Australia, New Zealand, Canada and Rhodesia. ・・・
 From the late 1940s until 1967, when Australia halted the child migration program, 7,000 to 10,000 British children made the same voyage, buoyed by the promises of happy new lives in Australia that were dashed by an institutionalized system of heartless, Dickensian repression. ・・・
 The Rudd government has already said there will be no compensation in Australia. The Canadian government has gone further, saying it has no plans to apologize for its program, which outstripped Australia’s. Studies in Canada have shown that as many as 100,000 British children were sent there from about 1860 to 1939, when the Canadian program was effectively halted. ・・・
 ・・・the program came from the mixture of realpolitik and idealism that ran through Britain’s centuries of empire-building.・・・
 “Child migration was often seen to be of economic benefit both to Britain (because it relieved the burden on public finances of looking after these children) and to the receiving countries (because child migrants were seen as being potential members of a healthy and well-trained work force),”・・・
http://www.nytimes.com/2009/11/23/world/23children.html?ref=world&pagewanted=print

 やっぱしそうだったんだ。↓

 ・・・ Genetic testing has recently shown that even among many bird species -- long touted as the epitome of monogamous fidelity -- it is not uncommon for 6% to 60% of the young to be fathered by someone other than the mother's social partner. As a result, we now know scientifically what most people have long known privately: that social monogamy does not necessarily imply sexual monogamy.・・・
http://www.latimes.com/news/opinion/la-oe-barash22-2009nov22,0,158886,print.story
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太田述正コラム#3664(2009.11.23)
<再び人間主義について(その2)>

→非公開